Teknik "awal" kosmetik estetik untuk memerangi penuaan kulit muka

Kulit muda pudar

Siapa di antara kita yang tidak bermimpi untuk mencipta "elixir of youth"? Kerana walaupun wanita berusia 35 tahun yang paling hebat dan rapi sudah mempunyai kaki gagak yang ketara di dekat matanya dan kedutan pertama di dahinya! Dan tidak kira betapa sifatnya yang menyokong, lambat laun anda memikirkan bagaimana untuk melambatkan proses penuaan kulit wajah dan mengembalikan keremajaannya yang dahulu. Walaupun penuaan kulit manusia bukanlah penyakit, tetapi proses semula jadi, ia adalah dalam kuasa kita untuk memastikan pencegahan penuaan pramatang (awal) kulit muka Mari cuba fikirkan bagaimana, mengapa dan bila kulit menua. Baca lebih lanjut mengenainya dalam artikel kami.

Tanda-tanda perubahan kulit yang berkaitan dengan usia

Malangnya, setiap tahun anda hidup meninggalkan tanda bukan sahaja pada ingatan anda, tetapi juga pada wajah anda. Tanda-tanda tipikal kulit matang yang memerlukan penjagaan anti-penuaan adalah:

  • Kekeringan dan mengelupas: Selama bertahun-tahun, kulit menjadi dehidrasi, nipis dan "seperti kulit";
  • lipat: pada mulanya dangkal dan hampir tidak dapat dilihat, kemudian ekspresi muka yang lebih jelas dan, yang paling tidak menyenangkan, yang mendalam;
  • Mengurangkan kekuatan dan keanjalan: Ciri muka kelihatan tajam atau kendur;
  • Kekusaman: Walaupun dengan penjagaan yang betul, wajah kehilangan kesegarannya selama bertahun-tahun dan kelihatan letih;
  • Tompok hitam, yang penampilannya adalah "panggilan bangun" terakhir bahawa ia adalah mendesak untuk memikirkan tentang memerangi penuaan kulit yang cepat.

Tanda-tanda awal penuaan pada wajah tidak kelihatan pada usia 30 hingga 35 tahun, seperti yang difikirkan oleh kebanyakan orang. Kedutan dangkal berhampiran mata dan di dahi mula terbentuk pada usia 17-20 tahun, dan keseluruhan kitaran perkembangan mereka berlangsung sehingga 7-10 tahun!

Perubahan pada kulit dengan peningkatan usia

Tanda-tanda luaran perubahan berkaitan usia disebabkan oleh proses dalaman semula jadi. Lama kelamaan dalam kulit:

  • kandungan lembapan berkurangan, membawa kepada penurunan keanjalan;
  • Lebih sedikit serat kolagen dan elastin terbentuk, yang membentuk "perancah" anjal kulit dan menghalang kedutan daripada mendalam.
  • pembaharuan lapisan permukaan merosot, menyebabkan kulit menjadi lebih kusam dan pori-pori kelihatan membesar;
  • "Pengelompokan" sel pigmen (melanosit) berlaku, yang membawa kepada gangguan pigmen.

Empat jenis penuaan kulit muka

Adalah satu kesilapan besar untuk menganggap bahawa kulit yang semakin tua sentiasa kelihatan sama! Pakar dermatologi dan kosmetologi membezakan empat jenis utama penuaan kulit:

  • Penat: dengan bengkak, konsistensi pasty, lipatan nasolabial yang jelas dan sudut mulut yang meleleh;
  • Berkerut: dengan peningkatan kekeringan, "kaki gagak", kelopak mata berkedut, bibir atas dan dagu "bergulung";
  • Cacat: dengan muka bujur yang licin atau "gembung", dagu berganda, pipi "bulldog", lebihan lemak di kawasan kelopak mata;
  • Penuaan gabungan: dengan lebih kurang sama keterukan manifestasi bagi tiga jenis sebelumnya.

Walaupun tanda-tanda ini muncul hanya selepas 35-40 tahun, seseorang boleh mengandaikan jenis penuaan yang akan berlaku, dengan mengambil kira kriteria tertentu. Wanita dengan kulit kering lebih berkemungkinan mengalami kedutan yang ketara, dan bagi wanita yang mempunyai lapisan lemak subkutaneus yang ketara, adalah penting untuk memastikan muka tidak "kendur". Jika anda mempunyai kulit kombinasi, kemungkinan besar penuaan akan mengikuti " jenis penat".

Cara menjaga kulit wajah agar awet muda

Rejim minum yang betul, diet sihat, tidur yang mencukupi, berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol, berjalan di udara segar, senaman fizikal, irama kehidupan yang sederhana dan penggunaan kosmetik berkualiti tinggi sudah pasti akan melambatkan penuaan kulit wajah setiap perempuan.

Sejauh mana keberkesanan kosmetik anti-penuaan?

Malangnya, walaupun syarikat kosmetik terkemuka mempunyai makmal sendiri dan juga institut kecantikan, keberkesanan produk anti-penuaan inovatif yang mahal sangat dibesar-besarkan. Hampir semua krim, minyak, topeng, serum dan produk anti-penuaan lain dalam penjagaan kulit muka kekal di permukaan, tanpa menembusi ke lapisan yang lebih dalam, di mana perubahan "berkaitan usia" yang paling penting berlaku!

Sudah tentu, untuk kulit matang, filem pelindung dengan penapis UV masuk akal, yang menghalang penyejatan kelembapan dan meneutralkan kesan negatif cahaya matahari. Walau bagaimanapun, ini tidak menjejaskan pemulihan bingkai gentian elastik dalam apa cara sekalipun! Di samping itu, dakwaan tentang kandungan kolagen krim dalam kebanyakan kes ternyata menjadi helah pengiklanan yang cetek, kerana, menurut saintis British, protein molekul tinggi ini tidak dapat menembusi halangan kulit.

Pada masa yang sama, hubungan tepat pada masanya dengan pakar dalam bidang kosmetologi estetik membolehkan anda mencapai "peremajaan" radikal tanpa pembedahan plastik. Dan kini kami menjemput anda untuk membiasakan diri dengan prosedur yang paling berkesan untuk pemulihan "awal".

Kaedah nombor 1. Melembapkan

Petunjuk: Kulit yang letih dan penuaan gabungan, walaupun sebagai kaedah pelengkap, pelembab juga berkesan untuk kedutan.

Penyelesaian profesional terbaik: Biorevitalisasi dengan asid hyaluronik.

Titik permohonan: Lapisan kulit yang dalam. Oleh kerana kandungan asid hyaluronik berkurangan dengan usia, suntikan membolehkan anda menenun kulit dengan kelembapan dan merangsang pengeluaran asid hyaluronik anda sendiri, gentian kolagen dan elastin.

Keputusan: Wajah kelihatan lebih tegang dan segar, warna menjadi sekata dan keterukan bintik-bintik penuaan berkurangan dengan ketara.

Kaedah nombor 2. Lawan kedutan

Petunjuk: Kulit berkedut.

Penyelesaian profesional #1: Pembedahan plastik kontur suntikan.

Titik permohonan: Lapisan kulit tengah dan dalam. Pengisi biokompatibel khas disuntik dengan jarum nipis terus di bawah lipatan (lipatan) atau ke dalam otot di bawah kawasan masalah untuk menghasilkan jumlah yang diperlukan.

Keputusan: Isipadu tambahan melicinkan kedutan dan menjadikannya kurang ketara.

Penyelesaian profesional #2: laser pecahan

Titik permohonan: Lapisan kulit yang dalam. Rasuk laser teragih menembusi 0. 4. . 1. 4 mm dalam dan merangsang penghasilan kolagen dan serat elastin.

Keputusan: Memulihkan struktur berserabut anda sendiri mengurangkan keterukan kedutan sederhana dan dalam dan menjadikan kedutan cetek hampir tidak kelihatan. Kesan lanjut termolisis pecahan termasuk kehilangan atau pencerahan ketara bintik-bintik penuaan dan mengetatkan kontur muka.

Penyelesaian profesional #3: Suntikan Botox atau Dysport.

Titik permohonan: otot muka. Tindakan toksin botulinum, komponen utama ubat-ubatan ini, membawa kepada kelonggaran otot muka dan dengan itu melicinkan kedutan.

Keputusan: Mengurangkan bilangan dan keterukan kedutan yang kelihatan, terutamanya apabila kulit di sekeliling mata semakin tua.

Kaedah nombor 3. Pemulihan kontur muka

Petunjuk: Penuaan dengan kulit kendur.

Penyelesaian profesional: Mengangkat benang (mengangkat benang).

Titik permohonan: Lapisan kulit yang dalam. Dengan memasukkan benang terbaik, kawasan masalah (mata, kening, pipi, dagu, leher, dll. ) diketatkan dan disokong. Manfaat lain dari prosedur ini adalah merangsang pengeluaran kolagen anda sendiri, menjadikan rangka kerja yang dihasilkan lebih tahan lama.

Keputusan: Pengetatan ketara kawasan kendur, peningkatan kontur.

Kaedah nombor 4. "Pembaharuan" kulit

Petunjuk: Penuaan gabungan.

Penyelesaian profesional: Pengelupasan: laser dan kimia.

Titik permohonan: Lapisan superfisial, tengah dan dalam epidermis. "Penyejatan" epitelium berkeratin di bawah pengaruh pancaran laser atau penyingkirannya dengan asid organik merangsang pertumbuhan sel baru dan pemulihan gentian kolagen.

Keputusan: Menggunakan pengelupasan pada kulit yang menua membawa kepada kesan peremajaan yang ketara: wajah kelihatan lebih segar dan lama-kelamaan, dengan menguatkan struktur kolagen, kedutan licin dan kontur diketatkan.

Kesimpulannya, perlu diperhatikan bahawa pakar dalam bidang kosmetologi estetik akan memilih kaedah terbaik untuk anda menghilangkan kedutan dan mencegah penuaan kulit selanjutnya, dengan mengambil kira jenis penuaan dan ciri-ciri individu anda.